Wednesday, December 29, 2010

Hasif Bangun Pagi

Pagi tadi waktu di dapur, kedengaran suara hasif dalam bilik. Belum sempat menjenguk di dalam, hasif dah terpancul di luar bilik. Hehe..Awal plak si kecik ni bangun, biasanya umi terpaksa angkat dari katil untuk dihantar ke rumah pengasuh barulah dia sedar. So, pagi tadi sempatlah bermain2 ngan abi sebelum abi ke tempat kerja.

jalan hasif jalan...

boringla main sorang-sorang

umi xpayahla pegi kerja arini..

ngantuk lagi ke sif ?

teman abi breakfast

Last Day Harith di Houikuen

Tanggal 26 Februari 2010 merupakan hari terakhir harith di houikuen (nursery) di nihon memandangkan bulan 3 kami dijangkakan pulang ke Msia. Mengimbau kenangan hari terakhir harith ke sekolah, umi & abi serta adik hasif dijemput ke sekolah untuk turut sama memeriahkan majlis perpisahan kecil yang diadakan oleh sensei-sensei (cikgu-cikgu) dan harith no tomodachi (kawan-kawan harith).

Sangat terharu dengan majlis perpisahan yang diadakan memandangkan kami cuma lah warga asing yang menumpang di negara mata hari terbit itu. Hati kami mula tersentuh bilamana melihat ada di antara kawan-kawan harith yang menangis sepanjang majlis tersebut. Di tambah lagi apabila sensei-sensei juga turut menangis saat bersalaman dan perpelukan dengan harith. Lantas, airmata yang cuba kami tahan mengalir juga akhirnya. Terharu dan bersyukur dengan layanan baik yang kami terima sepanjang persekolahan harith di sana. Bibir kami tak putus-putus mengucap domo arigatou gozaimasu (jutaan terima kasih) walaupun kami tahu ungkapan itu tidak menzahirkan maksud sebenar kami. Cuma abi sempat berbicara dengan sensei-sensei dalam nihon go (bahasa jepun) memberitahu betapa kami berterima kasih kepada mereka yang menjaga harith selama hampir setahun di situ.

Sebagai ingatan, kami menghadiah keychain terukir nama malaysia sebagai ingatan buat sensei-sensei. Walaupun kami  tahu ianya tidak mampu membalas segala jasa baik mereka selama ini, namun mudah-mudahan hadiah ikhlas daripada kami diterima seadanya.

Sesungguhnya kenangan harith ke houikuen merupakan antara kenangan termanis kami semasa berada di sana. Umi rindu saat-saat berbasikal menghantar dan menjemput harith di sekolah. Setiap pagi kami akan berbasikal sambil berbicara atau menyanyi melitasi landasan densha (keretapi). Rindu detik-detik menunggu dengan adik hasif di rumah kepulangan harith dan abi pulang tatkala abi menjemput harith dengan kuruma (kereta). Sungguh umi rindu semua itu dan umi yakin detik-detik itu tak akan berulang lagi......sedihnya :(

muka baru bangun tidur


harith no tomodachi

ada seorang girl nangis

rupanya dr awal majlis lg kawan harith tu nangis

mmg sepanjang majlis nangis

bye-bye harith kun..

sensei nngis waktu peluk harith...harith control macho je..

soyanara harith kun....matta ne

Tuesday, December 28, 2010

Harith dan Taska

Sebenarnya sudah beberapa bulan saya berkira-kira untuk menghantar harith ke taska bermula tahun 2011...cuma rancangan saya tergendala tatkala memikirkan beberapa faktor...terutama melibatkan hasif...Apakah adik hasif akan ok bilamana abang kesayangannya tidak lagi bersama di rumah pengasuh. Selama ni abang harith menjadi peneman adik hasif semasa ketiadaan umi & abi...abang harith bukan saja teman adik hasif bermain tapi juga teman bergaduh ;)

Sebentar tadi saya menghubungi Teacher Siti...cikgu taska berhampiran dgn rumah. Sebaik sahaja panggilan dijawab, teacher siti menyebut nama saya. Seingat saya baru sekali saya menelefon beliau, itupun sudah lebih sebulan lalu. Itu menunjukkan beliau mengganggap setiap orang adalah penting, walaupun cuma seorang ibu seperti saya. Mudah-mudahan anak-anak di bawah jagaannya juga dijaga sebaik mungkin.

Sebetulnya saya agak berminat dengan konsep smartreader. Saya sudahpun ke taska yang terletak di Alor Akar, Kuantan berjumpa dengan teacher dan mengajukan beberapa soalan asas berhubung dengan taska tersebut. Namun, selepas mengambil kira faktor kedudukan taska berkenaan yang agak jauh dengan kediaman dan pejabat saya, saya terpaksa membatalkan hasrat untuk menghantar harith ke sana. Kemudian baru saya pertimbangkan taska yang berhampiran dengan rumah kami ini. Sekurang-kurangnya kalau saya terpaksa pulang lambat sedikit, abi boleh tolong ambilkan harith. Kalau saya terlambat ke pejabat, bolehlah abi tolong hantarkan. Hehehe.

Saya ada juga bertanyakan kepada teacher siti tentang nisbah cikgu dan anak-anak. Katanya seorang cikgu akan menjaga 4-5 orang anak. Rasa macam ok jugala. Sebenarnya tujuan utama saya nak hantar harith ke taska adalah supaya dia boleh berkawan, dan belajar  berkomunikasi. Itu jugalah sebab utama kami hantar harith ke sekolah waktu kat nihon dulu. Bukan sebab umi tak sempat nak jaga. Hehehehe. Dan sekurang-kurangnya bolehla harith belajar sesuatu kat taska nanti. Maklumlah kalu di rumah pengasuh apa sangatlah dia dapat belajar. Saya bukanlah memperkecilkan peranan pengasuh, saya akui selama ini beliau menjaga anak-anak saya dengan baik sekali. Namun pada pendapat saya, di rumah pengasuh bukanlah tempat paling sesuai untuk anak saya belajar.

Selama 6 bulan di rumah pengasuh, tiada benda-benda baru yang dibawa balik oleh anak-anak saya. Harith, alhamdulillah bagi saya dia senang menerima pelajaran. Seusia 2 tahun, dia sudah mengenal A-Z ..dia mengenal dan bukan menghafal. Semuanya kami lakukan di rumah. Harith belajar membaca doa makan & tidur juga di rumah. Namun, pembelajarannya seakan terhenti di situ. Sepatutnya sekarang di usia 3 tahun, dia sudah boleh membaca sukukata. Tapi saya masih lagi belum berjaya membawa dia ke arah itu. Saya tidak mengharapkan sesutu yang terlalu besar...kalaula harith boleh menyanyi sebaris dua lagu kanak-kanak,pasti ckup membuatkan hati umi & abi gembira...

Benarlah kata orang, pembelajaran bermula di rumah. Sebagai ibu bapa kita tidak boleh menyandarkan tugas mendidik kepada orang lain bahkan kitalah cikgu terhebat buat anak-anak kita. Kekangan masa, itulah masalah utama bagi ibu-ibu yang bekerja dan seringkali itulah juga alasan untuk kita membiarkan hari-hari terus berlalu tanpa sebarang pengisian yang secara tidak sedarnya kita menerbangkan segala potensi yang ada dalam diri anak-anak kita.

Semalam, ketika mata ini sudah mula mengantuk, waktu itu jugalah harith menghulurkan buku kegemarannya kepada saya untuk dibacakan sambil berkata, "umi, nak baca pasal ketam,baca kuda laut". Berbunga-bunga hati ini mendengar permintaan harith. Abi waktu itu dh ketawa besar mendengar tutur harith. Sempat juga belajar mengenai butterfly, ostrich dan  sea horse. Adik hasif juga tak mahu ketinggalan, terus duduk di riba sebaik saja buku dibuka. Selesai membaca, saya minta harith ceritakan semula ke abi. "abi, abi tau tak, caterpillar boleh bertukar menjadi butterfly." harith bersungguh-sungguh bercerita. Tersenyum-senyum abi mendengar cerita anak terunanya dengan penggunaan bahasanya yang tersendiri.

Akhirnya, saya memujuk harith untuk tidur. Menangis -nangis dia..."harith tak nak tidur, harith nak baca..nk baca pasal sea horse". Selepas berjanji untuk sambung malam besok, harith akhirnya akur. InsyaAllah semoga umi bisa meluangkan sedikit masa setiap malam buat menemani harith & adik hasif membaca.
Tentang Taska, saya meminta harith membuat pilihan sama ada untuk tinggal di rumah pengasuh atau ke sekolah, harith memilih untuk ke sekolah. Kalau benar hendak ke sekolah, saya meminta harith berjanji untuk bangun awal. Tapi hari ini, seperti selalunya harith tetap bangun lambat...huhuhu.

Bagi saya, rancangan untuk menghantar harith ke taska masih lagi dalam pertimbangan. Mudah-mudah keputusannya nanti adalah yang terbaik buat kami. InsyaAllah.




Wednesday, December 22, 2010

Mimpi Semalam

Semalam saya bermimpi ke Tanah Suci dengan suami tersayang...apa maknanya saya sendiri tak pasti...

MasyaAllah, perasaan yang sangat gembira walaupun hanya dalam membuat persiapan untuk ke sana. Tapi saya tak sempat merasa berada di sana kerna mimpi saya terhenti tatkala suami mengejutkan saya untuk menunaikan solat subuh pagi tadi..  

Tapi sungguh,saya benar-benar mau ke sana. Pernah saya utarakan kepada suami keinginan untuk mmbawa hasif bersama. Tapi, saya sedia maklum..belum ada rezeki kami buat masa ini. Mudah-mudahan Allah murahkan rezeki kami agar boleh saya menjejakkan kaki ke Tanah Suci Makah suatu hari nanti..Amin

Saya percaya,mimpi bukan sekadar mainan tidur. Mungkin mimpi semalam menggambarkan keinginan yng mendalam saya untuk ke sana atau satu peringatan kepada saya tentang matlamat hidup sebenar seorang hamba Allah yang seringkali terlupa...Wallahualam.

Pagi tadi selesai urusan kerja, saya singgah ke Tabung Haji untuk membuka akaun. Lepas ni bolehla menabung sikit-sikit....Kesian saya,umur dh 28 baru nak buka akaun tabung haji..hehe

Monday, December 20, 2010

Video Hasif

Video hasif yang berjaya diupload....

     video

      video

    video
   




Be Strong

Sometimes i feel like flying, like a bird
Sometimes i feel so small like an ant
Sometimes i feel like running all over the world
Sometimes i feel so weak..i can do nothing
Sometimes i feel so strong..encouraged
Sometimes i feel like to cry
No matter what, life must go on

To everyone that i love..especially my beloved husband, my sons and to me myself, don't see the difficulty in an oppurtunity but lets see the oppurtunity in every difficulty....insyaAllah

Sunday, December 19, 2010

Cherating

We are now in Cherating...spending this weekends here...abi have to attend the course that has been arranged by his faculty ..so that's why we are here...accompany our dearest abi..

We arrived here friday everning..that night, abi already have programme to be attended while me, harith & hasif just stayed in our room at the challet.

Yesterday, abi slightly busy as he have to attend the programme starting from morning until night..just came back to take lunch with us... luckily, at 5-830 p.m was free time for him so we can bring our beloved sons to the swimming pool as has been requested by harith since we arrived...

Hope they enjoy to be here...though i wish someday we will have a vacation that we can spend every single moments together...four of us

Now, we are wating for abi to finish his last session...maybe after having our lunch , we will go back to our sweet home..

Anyway, thanks to abi for bringing us here, eventhough i have crazily missed him every second we not having him, but at least  i have my two heroes to spend the time with...





Wednesday, December 15, 2010

Harith 3 Tahun..


Anak umi dh bsar, sgt cepat msa berlalu..17 Nov 2010, genap umur harith 3tahun...alhamdulillah,syukur pd Allah atas kurniaanMu ini...Semoga harith membesar menjadi anak yg soleh, penyejuk mata dan hati abi dan umi...


Sejak harith dh 3 tahun ni, umi rasa harith semakin pandai, xbanyak kerenah..dh makin matang..cuma kadang2 suka usik adik..berebut mainan ngn adik...tapi bila adik nangis, harith jga la pujuk adik (which is kadang-kadang je)..hehe..yang selebihnya umi la kena pujuk adik nngis..So, wahai harith sayang, lepas ni jgnla buat adik...walaupun harith slalu guna alasan, 'harith gurau je ngn adik'...bilamana adik hasif nngis..Macam umi selalu pesan, harith kena selalu sayang adik hasif, sb harith la satu-satunya abang yang adik hasif ada kt dunia ni..bukan dua, bukan tiga...

Harith dah pandai guna toilet sendiri...dlu genap 2thun, harith dh xpakai diapers lg..rsa syukur sgt2 sb boleh berjimat banyak tanpa perlu mmbeli diapers untuk harith lg.. :) Sekarang harith dh pandai guna toilet sendiri..dulu umi pantau juga dari jauh...bila yakin harith dh boleh bersihkan diri, umi suruh harith buat sendiri je..kadang-kadang bila perlu je umi & abi membantu...

Time makan juga, selesai je makan..harith cepat-cepat ke toilet....ingatkan nk g mana...rupanya harith g cuci tangan & mulut kat toilet...rsa cam nk tergelak je tgok  telatah harith...macam dh besar bebenor..huhuhu..

Harith banyak cakap skrg ni..bertanya itu dan ini...menurut pengasuhnya...harith sgt byk bertanya smpai pengasuhnya habis idea nk jawab soalan-soalannya...huhu..tp rsanya biasalah anak seusia ini suka bertanya sebab perasaan ingin tahu tu sgt mendalam dlm jiwa mereka...maklumlah anak-anak mula nk terokai dunia...banyak yg mereka harus pelajari sebenarnya...bagi umi, xsalah anak suka bertanya sebab itu tandakan mereka berfikir tentang sesuatu kejadian...peranan ibu bapa la yg harus membuka jalan kepada anak-anak untuk mereka mencari jawapan kepada setiap persoalan yang timbul...Kadang-kadang kita berdepan dgn masalah masa, kepenatan..seringkali soalan yg diajukan dijawab sambil lewa, atau kadang-kadang anak-anak dimarah kerna byk bertnya...mudah-mudahan kita tidak menjadi ibu bapa yg sebegitu....kerna mungkin apabila dimarah, anak-anak akan menganggap bertanya itu satu kesalahan dan secara tidak langsung perasaan ingin tahu dalam diri anak-anak akan mulai hilang....

Anak umi yg sulung ni sangat gemarkan buku (adik hasif pn sama)...kalau dulu kami banyak sediakan buku bergambar...tapi sekarang rsanya harith dah tak sesuai hanya tgok gambar kerna banyak yg sudah dikenali...jadi sekarang umi suka cari buku-buka bergambar beserta dengan cerita. Yang terbaru umi beli buku My Very First Encylopedia With Winnie The Pooh...


Masa mula-mula tgok buku ini mmg terus terpikat...comel sebab ada gambar pooh...hehe..(ni umi ke harith nk baca xtaula) mujurlah umi xslah beli...harith suka sgt buku ni...tiap-tiap malam sebelum tidur, kami (abi,umi, harith& hasif) spend baca buku sama-sama...malam weekend aritu, belajar psal hidupan laut..tiba time ketam...harith request nk makan ketam plak...huhu..so, esoknya (mujurlah ari ahad) kami keluar cari ketam...suka sgtla anak bujang kami tu..huhu..Sekarang, time nk tidur,sure masalah sb harith nk continue lg baca buku...menangis2 dia xnk bg tutup buku...sedangkan abi & umi dh penat..esok nk kena g keje..huhuhu

Sekrang ni, umi cuba nk suruh harith minum susu pakai cawan je..tp belum berjaya lg..umi janji dengan harith kalu harith boleh minum pakai cawan...umi nk hadiakan aeroplane mainan...pernah sekali je harith nk mnum pkai cawan sebab umi bgtau nk bli aeroplane..lepas tu minta botol juga..siap cakap, 'harith xnk aeroplane, harith nk mnum pakai botol'...harith, harith..Sekarang, harith slalu tnya, 'kenapa umi xbelikan harith aeroplane?', jawapan umi tetap sama, 'sebab harith tak minum susu dalam cawan'..harith dam je..huhu

Itulah serba sedikit cerita anak sulung umi yang semakin membesar ni...muhammad harith aiman...

Tuesday, November 30, 2010

Cuti-cuti ke KL

Pada 26hb Nov iaitu pada hari Jumaat, sy harus ke kl..ada urusan kerja, so sengaja minta hari Jumaat, bolehla pergi satu family sambil2 jalan-jalan ;) So, ari Khamis petang, lpas pulang dr ofis..kami berangkat ke KL..lbh kurang pukul 930 mlm smpai di rmah kakak di Pandan Indah.
Lpas selesai urusan, after solat Jumaat kami keluar mkan then ke Sogo..teman anak2 main permainan yg disediakan di situ..punyala seronok harithasif main smpai xsempat nk bershopping..huhu..Malam tu kami ke S.Alam..lupa nama tempatnya...penuh dengan lampu2..Esoknya, ari Sabtu selepas breakfast, kami ke Sunway Pyramid...bermain sakan harithasif bersama cousins diaorg..aqil & aishah...Ari ahad kami ke keluar ke kedai perabot, dapat juga beli safety gate utk dipasang di rumah...bolehla sekat hasif daripada ke dapur waktu umi memasak...tengahari kami bertolak pulang...Weekends yang sangat seronok dapat luangkan masa bersama anak-anak...Thanks to abi yg sudi drive sorang2 sepanjang Kuantan-KL-Kuantan....
lalala...

aqil & harith
                       
hasif merengek nk trun jln sndiri

sgt seronok

wajah2 happy aqil & harith

round 100x pn x kisah agaknya

cak..suka hasif dpt main sama

muka excited hasif

Harith's 3rd Birthday

Lamanya tak menulis di blog ni...rsanya baru arini sy boleh menarik lafaz panjang sedikit...seminggu sebelum raya aidiladha, byk btul kerja yg perlu disiapkan...nk tak nk terpaksa juga memohon cuti raya demi suami & anak2...so kami blk kampung...17hb November tahun ini merupakan dua perayaan buat kami sekeluarga..hari raya haji & ulangtahun putera sulung kami yang ketga...

Buat Harith, semoga membesar dengan sihat...moga menjadi anak yg soleh...berjaya dunia & akhirat...amin..


                                                 
sedapnya...umi buat ke bli ni..                      adik hasif nk mkn sendiri..


Wednesday, November 10, 2010

Dilema Balik Raya...

Tinggal 6 hari lagi sbelum tibanya hari raya aidiladha...maknanya 6 hari juga lagi ulangtahun harith yg ketiga memandangkan keduanya jatuh pada tarikh yg sama...17hb Nov..Dua hari lepas mama sudah menelefon menanyakan bila kami akan pulang beraya..Aduii..Waktu ini juga lah byk urusan yg harus diselesaikan. Cuti hanya sehari...rabu..bercadang nak apply cuti untuk dua hari...khamis & jumaat...so bolehla spend 5 hari di kampung..rumah mama & rumah MIL..tapi sampai sekrang borang cuti belum diisi..kurang yakin mampu menyiapkan kerja seblum pulang bercuti sedangkan semuanya harusnya dihantar pada 22hb Nov..Ya Allah kau permudahkanlah segala urusan hambamu ini...


kesiannya harith klu terpaksa pulang tanpa umi & adik

Monday, November 8, 2010

Perbualan Semalam

Dalam tengah duk sibuk-sibuk buat kerja kat ofis ni, teringat perbualan kami anak beranak semalam...

Macam biasa hasif suka sgt naik kereta mainan nya..takpun motor abangnya...tgokla mana yg available..mna yg abang tak naik..cepat-cepat dia sambar. Hasif main depan tv...ditemani kami yg sedang menonton.. Sedang asyik menggerakkan kereta mainan yg dinaiki, tayarnya tergilis kaki abang harith. Dengan muka yg agak marah, harith bersuara, "adik ni, nape pijak kaki abang long...sakit abang long".. Terus abi mencelah, "harith, jgnla marah adik hasif, adik hasif tu bukan tahu lg..adik kan istimewa..cuba harith tnya adik mna mata, adik tak tahu lagi"...

"Adik, mana mata?"..tanya abang..sambil memandang ke arah abang, hasif mengangkat tangan meletakkan ke mata..."mana hidung?" tanya abang lagi...hasif turunkan tangan dari mata tunjuk ke hidung...kami ketawa...sambil tersenyum umi melirik ke abi, tu lah, abi underestimate adik...adik budak pandai ni... terus adik hasif kami peluk...Alhamdulillah tindak balas yg baik walaupun baru 2-3 hari kami mula mengajarnya...mudah-mudahan berterusan begini...Syukur padaMu ya Allah atas segala anugerahNYA. Kami melalui hari-hari indah dengan perasaan yg terlalu sukar untuk diungkapkan bersama anak istimewa ini...

Tiga hari bercuti bersama kluarga merupakan saat yg paling menggembirakan...dapat meluangkan masa semaksimum mungkin dengan anak-anak. Semalam juga, kami mula mengajar harith membaca surah al-fatihah. Selepas solat maghrib, ku panggil harith..jom kita mengaji abang long, lama dh xbca iqra..mari kita belajar baca al-fatihah..harith dh besar, kena pandai mengaji. Kalu esok-esok, umi abi dh xde kat dunia ni, bolehla harith sedekahkan al-fatihah... harith hnya memandang dengan muka penuh persoalan...mungkin belum mengerti apa yg umi katakan.. xpela kalau harith belum mengerti, umi cakap supaya lama-lama harith akan faham & doa umi supaya harith jadi anak yg soleh..amin..

Semalam kami hanya blajar ayat pertama...diulang-ulang..Tak mahu telalu mendesak..Alhamdulillah sebelum tidur, harith suka boleh membaca sendiri walau cuma ayat pertama surah al-fatihah. Sebelum melelapkan mata, umi sempat berbisik..boleh tak genap 3tahun ni, abg long kna ingat surah al-fatihah..abi mencelah, ada lebih kurang 10 hri lagi...Mudah-mudahan..Teringat ulangtahun sebelum ni, alhamdulillah genap setahun harith berjalan, genap 2thn stop pakai pampers..harap-harapnya genap 3thn bolehla pandai bca ummu kitab..al-fatihah..amin


Sunday, November 7, 2010

Tips Menangani Anak

Terjumpa article ni..nk share la kat sni untuk tatapan bersama...

1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita untuk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintificnya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

Sabda Rasulullah s.a.w. "Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)" dimana yang nak dipukul tu? Tapak kakinya ... bukan muka, punggung, telinga dan ditempat-tempat yang sensitif... itu salah...

Jika dia bijak dan menang dalam sebarang pertandingan sekolah, ucapkan tahniah. Tidak salah kita cium atau peluk mereka sebagai tanda penghargaan. Kala umur mereka 14 hingga 21 tahun jadikan kawan. Tetapi selalunya usia beginilah ibu bapa mula merenggangkan hubungan dan ini menyebabkan anak derhaka". Yang penting anak-anak harus dilatih sembahyang jemaah bersama, latih cium tangan dan peluk penuh kasih dan sayang, maka mereka tidak akan tergamak menderhaka.

Jangan kita tunjuk sikap kita yang panas baran, pemarah dan ada kuasa veto kepada mereka, jangan suka mengherdik mereka dengan perkataan "kurang bijak, kurang ajar, sumpah seranah dan sebagainya yang merupakan doa kepada mereka". inilah yang menyebabkan mereka derhaka kepada kita...

Tips ini menurut penulis jika diamalkan mampu menjadikan anak-anak kita sebagai winners. Penulis berpendapat apa yang membezakan antara winners dan losers adalah mudah iaitu:-

Winners percayakan diri mereka dan boleh membayangkan diri mereka dikalangan orang yang berjaya sementara losers merasakan diri mereka tidak boleh.

Tips:

1. Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

2. Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yang lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

3. Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

4. Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

5. Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkara termasuklah berbuat silap.

6. Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

7. Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

8. Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

9. Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

10. Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

11. Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yang datang daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

12. Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

13. Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan andasuami isteri.

14. Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

15. Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalammasa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

16. Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

17. Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

18. Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

19. Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi.. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri

Wednesday, November 3, 2010

Sedihnya baca cite ni...

Ini sebuah kisah yang bisa mengundang air mata siapa sahaja yang membacanya. Kisah ini saya dapat dari seorang rakan melalui e-mail. Setiap kali membaca kisah nie mesti bergenang air mata. Walaupu manusia memang sering melakukan kesilapan...mungkin ada kesilapan yang dilakukan boleh di maafkan atau diperbetulkan semula..dan mungkin juga ada kesilapan yang dilakukan bakal mengundang kekesalan yang tidak berpenghujungnya. Kerana itu Allah telah memberi akal kepada setiap manusia supaya boleh menilai menimbang dan berfikir sebaik-baiknya dalam melakukan sesuatu samada baik atau sebaliknya..terlajak perahu boleh diundur..terlajak perbuatan..sesal selamanya...


Kisah Si Kecil Ita...

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya....kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut besar pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran yang belum habis berbayar, berbatik-batik.

Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, 'Siapa punya kerja ni?' Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. .Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya.

Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan 'Tak tahu... !''Saya tak tahu Tuan..!

''Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?' herdik siisteri lagi.

Bila anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata 'Ita buat ayahhh.. cantik kan !' katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Dengan kasih murni seorang anak yang belum memahami apa-apa, menarik lembut poket seluar abahnya, manja.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.

Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa, sungguh kesian dan teramat sedih, namun dia sangat takut .

Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas merasa puas, si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu. Pembantu rumah segera memeluk dengan penuh sayang dan duka, cepat-cepat menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik.

Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil calar balar.Menangis teresak-esak keduanya, dalam bilik.Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air.

Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah.

Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anakbengkak. Pembantu rumah mengadu. 'Sapukan minyak gamat tu!' balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya.

Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. 'Ita demam... ' jawap pembantunya ringkas. 'Bagi minum panadol tu,' balas si ibu.

Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. 'Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap' kata majikannya itu.

Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius. Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu.

'Tiada pilihan..' katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana jangkitan yang sudah menjadi gangren sudah terlalu teruk.

'Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah' kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa dirinya tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan.

Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan.

Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakanhabis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga, melihatkedua- dua tangannya berbalut putih.

Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah.Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata...

'Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama.' katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

'Ita juga sayang Kak Narti..' katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

Tidak seorang pun yang melihat suasana itu tidak menangis.... 'Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan, macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi,' katanya bertalu-talu.

Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraunglah dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya..

"Didiklah dan pukullah anak anda dengan penuh kasih sayang, bukan untuk lepaskan geram & marah anda...." (,")(",)

Orang lebih suka tgok kita susah....

Semalam mmg sgt memenatkan bg umi...pukul 8a.m umi hantar harithasif ke rumah pengasuh...kemudian brsama2 abi ke kuantan...(abi kena attend kursus di hotel M.S Garden...so arini kitaorg berkongsi kereta.
Lps antar abi, umi drive ke ofis...kemudian ke court...Hari ni pendengaran permohonan pihak defendan ke-3 untuk mengenepikan penghakiman ingkar yg telah direkodkan ...(umi act for the plaintif-bank)..kami minta tangguh sebenarnya sebab kami masih belum memfilekan affidavit reply...& sorry to say that court tak benarkan any postponement...means that the case have to proceed today..aiyoo...

Umi mnta tangguh sebentar...then drive to the office...(5mnutes from court to the office)..want to discuss with my boss but she was on leave...so, any how i have to handle it myself...(then i realize that i really have big responsbility..oh, welcome to the real world). Then, i drove back to the court, called the defendant's counsel..however, i can't reach him because he still not come in the office (i missed my h.set at home..huhh)...so using a public phone, i just leave a msge thru the staffs hoping that she will infom the counsel regarding the matter that have to be proceed today no matter how. So, mohon untuk tangguh ke pukul 3 memandangkan defendan & counsel dari seremban...

Umi jalan ke kereta...noticed ada kereta sebelah himpit kereta...umi parkng tepi skit tepi still xmsuk petak orang..lagi...sebelah dia tupun kawasan lpang..start enjin...nk reverse tp mmg dekat sgt..risau sgt terlanggar kereta dia..so umi decide jalan kaki ke ofis...i quessed that the car belongs to the customer so maybe she's having their treament at the beauty boutique..so i don't want to disturb them so i decided to walk to the office. During the lunch hour, i went to my car, got something from it..noticed that the car besides still there..

I went to office back...took the file..thinking what i can do with it..the case cannot be postponed...not even tomorrow..timbul perasaan kesian kepada pihak defendan & the counsel from seremban that have to be here before 3p.m...seems to be impossible for them..Actually the 3rd defendan who want to set aside the judgement against him was the borrower's quarantor...& he is a goverment servant. Thus, because of the judgment maybe quite difficult for him to made housing loan ect...so i use my discretion power not to object the application but i asked him to enter the defence & maybe will ask later that the signature was not his and he claimedd that he never entered the agreement.

So, i called the court...imformed that i have no objection  to the application...if i was cruel person, i can just ask the court to struck off the application as the dfendant failed to attend the court. But i am not that cruel, i still a human who have a heart. My principle is that i will try to help people as much as i can...insyaAllah..
So, i called the def'scounsel infromed them that i mention on behalf of them...so they do not hve to come (actually they were on the way..at gombak at the time). Perhap they glad to hear that...

So, 2.40 pm i stepped of to the court...and half of the way, one old man..i guess 50yers tegur...      
cik, pakcik rasa kereta biru tu orang kedai tu punye..dia saje dengki ngn awak tu..tu yg dia block kete awak..dia mmg selalu kurang ajar..tadi dia tgok awak cuba reverse kete..saje dia tak kluar, padahal dia nmpk...dia ambil2 gambar dari dalam...

Erm, betul la macam yg ku agak, orang tu saje je wat camtu...intentionally...then masuk kedai dia, ckp elok2...auntie,tau tak kereta sapa punye depan tu?..dia cakap,kete i punye...u salah parking...cakap balik kat dia...tadi saya nak cepat, ke tepi sedikit...tapi saya tak masuk parking auntie..apa salahnya auntie ke kiri sedikit..bnyk lg ruang tepi tu..yg auntie himpit kete saya kenpa?kang terlanggar kete mahal auntie macamana?..dia jawab lg...xkan u xleh kluar..ke lesen terbang..hampeh betul makcik tu..no lah auntie...lesen i bukan terbang punya..tapi kalu auntie block punggung kete saya, macamana nak keluar..bertimbang rasa la sikit..aku terus keluar dari kedai dia...then dia ikut kuar, konon nk tolong bg signal...no need la makcik oii..tak pyah berpura-pura baikla..huhh..then, datang pakcik yg tegur aku tadi, u ni pun, u mmg kurang ajar, mmg suka buat org susah...yg u himpit kete dia knapa?..oh, aku xtau...kang dh kna marah makcik tu...aku pun reverse kuar dengan bantuan pakcik & auntie tu (kononnya)...seblum jlan aku bagi hon kat pakcik tu smbil angkat tngan sebagai ucapan terima kasih padanya....sambil duk drive tu still duk pikir, apalah dosaku pada autie tu...rasanya tak pernah kenal pun dia....tu 1st time parking depan kedai dia...hurmm...kenapalah ada orang macam tu dlm dunia ni...

Monday, November 1, 2010

Aku dah kawin sekarang

*cite ni terbaca kt facebook...sebagai pengajaran tuk mereka yang dah kawin atau pun belum (terutama kaum lelaki)...kepada penulis, tahniah kerna berjaya menulis cerita yg menarik hingga menitis juga airmata ni katkala membacanya (adakah diriku terlalu sensitif)...mnta halalkan diletak di sni untuk dikongsi bersama;)

**********************************************************************************

Aku dah kawin skarang. Bini aku memang baik sangat2. Tapi dia x seperti yang aku expect masa kami belom kawin dulu. Masa belom kawin, aku tengok dia memang sorang yang pendiam je, jarang gile cakap ngan laki. Member2 mmg puji la cara dia. So memang susah jugak aku nak cuba tegur dia masa tu.. segan dowh. Memang obvious lah kalau aku tegur. Tapi aku suka dia macam tu, so xde la cemburu sangat sebab dia jarang borak2 ngan laki..

Cantik? Memang la, kalu x aku comfirm x sangkut punyer. Haha. Cantik pada mata aku la. Member2 pon ade yang cube usha. Sori le dia nak layan. Haha. Memang market. Last2 aku yang dapat, memang rasa bangga giler. hehe..

Eh, dok ngumpat2 pasal dia, lupa lak nak kasi tau nama. Nama panggilan dia Ara. Nama betol dirahsiakan.  Hoho..

Aku usha cara yang leklok la, gi jumpa bapak dia dluu. gentlemen beb! Slow talk ngan bapak dia. Err, bapak dia nama Marzuki.. Bapak dia ni jenis sound direct rupenyer.. Pergh, mmg kena kutuk kaw2 la gua. Sebabnya, bila dia tanya kenal x anak dia? Gua cakap x sgt. Bapak dia tanya lagi, nape nak kawin ngan anak dia? Gua cakap sebab minat. Minat sebab ape? Gua cakap x tau.. Habis kalu x dapat anak dia? Gua cakap nak jugak! Bapak dia sound la, “ko ni, cane ko nak kawin ngan org yang ko x kenal? Gua jawab, lepas kawin la saya kenal dia pakcik.. pastu sengih2.. pastu bapak dia diam.

Masa tu rasa down gile. Bapak dia cam tolak mentah-mentah je proposal aku.. Ke dia saja nak uji kehebatan cinta aku?? Huhu.. Time tu aku dh terpikir nak usha calon lain je. Aku memang ade lagi sorang yang aku suke. Haa yang ni gua memang kamceng giler. Yang ni pulak nama dia Ika. Gua memang selasi lah ngan minah ni. Haha.. Tapi last2 orang lain gak yang gua pinang.

Hari keputusan proposal aku akhirnya tiba. Kputusannya.. jeng3.. x spt yang aku jangka. Haha. Aku ingat kena reject, satgi family diorang terima. Warghh happy giler. Alhamdulillah. So, memang sah la takde jodoh aku ngan Ika. Time aku bgtau Ika aku nak kawin, dia accept je. Kejam gile aku. Dia kata semoga aku bahagia.. lepas tu kami dah x jumpa.

Lepas akad nikah, kompemlah aku sebagai laki Ara. Happynye aku Tuhan je tau.. kat rumah.. dia macam biasa, cool je.. Tapi cool semacam la pulak. Sepatah aku tanya, setengah patah dia jawab. Kalu aku x buka mulut, memang x berbunyilah rumah kitorang.

Ara taklah ‘bisu’ sangat. Kadang2 dia bersuara gak.. Tapi bagi aku yang jenis suka cakap banyak ni, Ara bukan jenis yang boleh bawak borak sangat. Bila aku cakap pasal something, dia macam blur... Macam x supportive sangat. Last2 aku dah malas nak borak.. oh boringnye..  Yang dia tahu cuma tunjuk baris gigi dia ja.. sengih. Cam yg aku buat kt bapak dia dulu. Psycho seyh..

Nak jadik lagi tensen, aku ni jenis perokok sederhana tegar gak la. Tapi bini aku pulak mmg cam fobia giler ngan asap rokok. Bau nafas aku yg bersisa rokok pon, dia mesti batok.. x bau rokok pon dia dah selalu batok. Uhuk3 gitu.. Sebab sayang bini, makin lama makin kurang aku merokok..  kalu gian sangat pon aku merokok time kat ofis je.

Bini aku keje hospital, bahagian obat-obatan.. Aku lak xleh bau ubat, mesti pening kelapa.. Hari2 aku yang hantar, ambik dia gi spital. Time ambik dia balik, mmg hari2 lah baju dia bau obat dalam kete. So aku akan slalu bukak tingkap, nyaman sket..

Ada satu hari tu, masa hujan lebat. Xleh bukak tingkap kete, aku dah mmg pening-pening lalat dah.. Bau ubat.. Dengan poor visibility lg, kami accident! Langgar bontot kete orang depan. Kat spital, doktor kata bini aku keguguran akibat kemalangan tu. Hah??

Rupanya dia mengandung dua bulan.. Ara sendiri pon x tahu.. Ya Allah!!

Lepas kejadian tu aku terus suruh Ara benti keje. Dok rumah je.. Aku dah korbankan rokok aku, so dia kena korbankan keje dia. Aku dah x tahan bau ubat!! Aku sorang keje dah cukup sara idup kami!

Dekat setahun kami kawin, Ika tiba2 datang, dia kata masih sayang kat aku, nak aku ambik dia jadik bini no. 2.. Dia sanggup..

Alamak ni dah angau betol.. Padahal aku baru je kawin. Mungkin Ika yakin yang kami sangat serasi dan saling memahami, so dia berani propose kat aku. Then aku teros terang je la, aku cakap kat dia, yes aku memang x kamceng mane ngan bini aku skarang.. And banyak benda yang kami xde persamaan. Ara memang x banyak bercakap. Kalu aku cube buat lawak, dia macam x tangkap je. Sedih tol.. X pandai nak borak. Kalu jumpa member2 aku lagi le dia sunyi sepi. Dah le hari-hari dia suka masak benda yang sama.. Jarang la dapat makan yang lain sket. Kcuali makan luar. Itu pun dia akan order benda sama je.. Haha macam tu la bini aku.. Lucu lak..

Tapi kami masih cuba memahami hati budi masing2.. Aku cuba biasakan diri ngan bau ubat2 kat baju2 Ara dulu, cuba brenti merokok waktu awal2 kawin dulu.. Ara plak dh x keje, dah cuba belajar masak benda2 lain (jarang la menjadi).. Aku bagitau Ika, rumah tangga kami bahagia. Aku xleh menduakan dia.. Aku memang sayangkan dia. Ika terpaksa terima hakikat tu. Itu mmg last kami jumpa.

Kini, kami dapat rezeki sorang anak, dah besau, dekat 4 tahon la.. tp dah pandai mengaji sket2. Semua berkat kerajinan bini aku. Bab2 agama, mengaji sume dia mmg bagus. Anak aku Hafiz, memang dia train elok2 ngaji alQuran.. Alhamdulillah, semoga esok2 dia jadik anak yang soleh. Bagi aku itu la investment yang sangat2 menguntungkan!

Tapi sebenarnya dalam tempoh tu, kami x seperti pasangan yang lain, kot. Makin hari aku makin bosan ngan rumah tangga kami. Ara memang suka menyepi, jarang borak panjang2. Aku pulak suka keluar lepak ngan kawan2. Makin lama makin jarang aku duduk rumah. Lewat malam baru balik, bini dah tido. Esoknya pagi2 aku dh kena gi keje.. Dalam tempoh tu jugak, aku sebenarnya asyik keluar dengan sorang ofismate aku. Nama dia Lisa. Budak baru kat ofis aku.. Berbekalkan muka yang agak ade market ni, dia macam sangkut lak kat aku. So dialah yang slalu aku ajak kluar malam, teman aku borak2, kadang2 sampai pagi!

Aku sedar aku seolah2 mempergunakan dia untuk hiburkan hati aku.. Teringin nak kawin ngan dia, takot kecik hati si Ara pulak.. Dengan Lisa la tempat aku luahkan perasaan, kadang2 gadoh, kadang dia tercarut2 siap kat aku. Pastu minta maaf, dia kata tersasul.. Tapi aku mmg terhibur bila dok ngan Lisa. Bini aku kat rumah, dengan anak aku jarang sangat aku luangkan masa..

Ara sedar akan perubahan aku dari hari ke hari. Dia mula sedar aku ada pompuan lain. Satu hari dia bagitahu, dia izinkan kalu aku nak kawin lagi, tapi mesti dengan wanita yang elok2, sebab dia tak mahu pelajaran Hafiz terganggu. Aku pelik, apa kaitan??

Dan aku terfikir, Lisa tu wanita yang elok ke? Pakaian hari2 kompem ketat, make up kat muka 2 inci macam xleh kena air, x ambik air semayang ke? X semayang ke? Ke cuti sepanjang tahon?!

So aku postpone dulu hajat nak kawin ngan Lisa. Terfikir lepas kawin boleh nasihat kot sikit2, tapi time bencinta pon asyik lawan ape aku cakap. So sad!..

Ketika perkahwinan aku ngan Ara mencecah 4 tahun dulu, rumahtangga kami ditimpa dugaan yang maha besar. Ara mula jatoh sakit, batuk dia makin teruk, akhirnya masuk hospital. Dan saat itulah baru aku diberitahu, Ara mengidap penyakit barah tekak. Ya Allah!!

Doktor bagitau, Ara dah lama senarnya kena barah tu, penyakit yang akan buat dia slalu batuk, dan trpaksa menahan sakit bila bercakap! Aku rasa bagai kena tusuk dengan anak panah yang tumpul bila dengar benda tu!! Patut la Ara jarang sangat bercakap. Kenapa dia x bagitau aku??

Doc tu cakap lagi, penyakit tu makin lama makin teruk, dan bagi effect kat jantung. Sebab pernafasan dia selalu kurang dari sepatutnya. So jantung jadi lemah.. So itulah yang menyebabkan Ara jatuh sakit. Jantung dia skarang makin rosak akibat barah tu.

Jadi camane dia boleh ajar anak aku mengaji? Doktor tu bagitau, memang ada ubat utk diminum sebagai pelincir dalam tekak. Tapi hanya kurangkan rasa sakit, dan ia bertahan kejap je.. Tapi Ara x boleh selalu minum sebab ubat tu sangat mahal!!

Aku buntu..

Masa tulah baru aku terfikir, kami x penah bertikah lidah, x penah gado.. Mgkin itu hikmah dia.. Tapi aku x sedar selama ni.. Aku asyik tinggalkan dia, bergembira dengan pompuan lain.. Dia pula sanggup tanggung derita setiap kali perlu menjawab pertanyaan aku. Dan x penah luahkan derita kat aku..

Jantung Ara dah lemah sangat, doktor kata mungkin Ara x dapat bertahan lama.. Aku menangis depan doktor tu puas2, wlapun doktor pompuan. Aku dh x kisah. Aku menyesal dgn cara aku layan Ara selama ni.

Dia dah bagi aku macam2, jaga makan minum, pakaian aku, ajar anak kami mengaji, mmg x penah lawan apa aku cakap, apa aku suruh..

Aku suruh dia benti keje dulu, dia ikut. Walaupon kat rumah dia tetap baca buku pasal ubat-ubatan! Dia minat sangat dengan keje dia.. Maafkan abang Ara..

Bila balik rumah nak mandi kejap, aku sempat tengok balik kenangan2 kami.. Aku belek2, terjumpa kotak hantaran masa kami kawin dulu. Ada satu kotak jam, jam yang aku pakai sekarang.. Aku terkejut bila ada sehelai kertas dalam tu. Mula2 ingat kertas resit, tapi rupanya sepucuk surat!

1 Julai 2007,

Buat suami yang baru kupunya,

Terima kasih kerana menawarkan cintamu,
Yang ku tunggu-tunggu sejak kita mula bertemu dulu,
Ku juga benar-benar cinta padamu,
Dan kumenangis bila dirimu melamarku

Buat suamiku yang baru kupunya,

Luaranku mungkin nampak sempurna,
Luaranku mungkin ramai yang terpesona,
Tapi diriku bukanlah sesempurna abang sangka,
Kerna suaraku bukan kepunyaan kita

Buat suamiku yang baru kupunya,

Andai abang ingin melihat Ara ketawa,
Ara hanya mampu tersenyum pada abang,
Andai abang mahu Ara berjenaka,
Mungkin Ara kan menangis dibahu abang,

Kerana Ara tak mampu berbica,
Seperti orang lain berbicara,
Kerana Ara tak mampu ketawa,
Seperti orang lain ketawa

Jika membaca surat ini akan meleburkan cinta abang,
Ara pasrah dan relakan abang menjauhi,
Jika membaca surat ini Ara tetap dihati abang,
Ara sujud sejuta syukur pada Ilahi..

Yang benar,
Isteri yang menyanjungmu.

*Ara selitkan surat ini dalam kotak jam abang, semoga abang mudah terlihat surat ini..


Berderai lagi airmata jantan aku. Kenapa aku x terbaca surat ni 4 tahun dulu? Kenapa aku x tahu penderitaan Ara awal2 dulu? Kenapa baru sekarang?

4 tahun usia perkahwinan kami, Ara beri aku segala2nya.. dan paling penting dia bagi seorang anak yang comel dan bijak. Tapi apa yang pernah aku beri kat Ara?

Mulai saat tu aku jaga Ara sepenuh hati. Hari-hari memang keje ulang alik hospital. Masuk ofis pon kjap2. Anak aku bagi kakak Ara yang jaga. Masa tu aku dah serabai giler. Sangat x terurus. Baru aku sedar pentingnya Ara dalam hidup aku.

Dalam keadaan Ara yang agak lemah, aku minta kebenaran doktor untuk bawa dia melancong. Aku nak temani dia puas2. Aku nak bahagiakan dia dalam sisa2 hayat dia. Biar dia terlupa akan derita dia. Saat itu dia menangis kat bahu aku. Sejak dia sakit kami hanya berbalas tulisan kat kertas.. dan kertas2 tu aku kan simpan sampai bila2.

Dia tulis dia x menyesal kawin dengan aku. Dia tulis sangat bahagia hidup dengan aku. Siap cuba lukis gambar orang senyum.. haha.. Ya Allah hari2 itu kami sangat bahagia. Namun Ara dah makin lemah. Aku dah x mampu tengok dia derita. Setiap kali dia nak tarik nafas, sangatlah azab pada aku melihatnya.

“Ya Allah, jika Kau masih panjangkan hayat isteriku, Kau berilah aku separuh kesengsaraannya, biar kurang kesensaraannya Ya Allah.. Tapi jika hanya kematian yang dapat mematikan sengsara isteriku, aku redha Ya Allah..”

Aku x tahu apa lagi boleh aku buat.. Aku bacakan Yaasin ditelinganya berulang-ulang, biarkan anak kami dipangkuan memeluk-meluk ibunya..

Akhirnya Tuhan menjemputnya kembali. Aku pasrah. Kesedihanku terubat bila kulihat dia pergi dengan tenang. Sempat kuajarkan Syahadah.. dan dahinya berpeluh jernih. Lalu kukucup buat kali terakhir..

Kini, hmpir 5 tahun prkawinan kami, tinggal aku dengan Hafiz, dengan helaian2 tulisan terakhir Ara..

(T.T)

Friday, October 29, 2010

Diet Rasulullah


Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya.

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, Anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING
Jangan makan DAGING bersama IKAN
Jangan makan IKAN bersama SUSU
Jangan makan AYAM bersama SUSU
Jangan makan IKAN bersama TELUR
Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD
Jangan makan SUSU bersama CUKA
Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)

CARA MAKAN
* Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi.
* Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.
*Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya? Kesannya tidak dalam jangka pendek?. Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.
* Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Antara amalan-amalan kesihatan lain yang wajar diamalkan:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air dalam peti sejuk/ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahawa enzim banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzim sejenis alat percerna makanan).

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya"

* note yg ingin dikongsi...lebih kepada peringatan untuk diri sendiri...buat hubby tersayang, lpas ni kalu umi msak asam pedas ikan merah, gulai tempoyak ikan patin, no more grill mutton lg ok?huhu 

Tahniah Balqis

Pagi tadi waktu on the way pergi kje, umi check h.set, terima satu mesage dari k.jue, memaklumkan beliau selamat bersalin baby girl seberat 3.14kg...so dengan rasminya Balqis dah jadi k.long.

Actually, umi kenal k.jue melalui blog waktu tgah cari-cari info pasal DS...mula-mula contact kat blog je..usul punya usul rupanya rumah parents k.jue sebelah kampung MIL kat jerteh. Memang masa kat jpn lgi niat nk jumpa k.jue & family...nk kenal Balqis. Ingat nk g umah parents k.jue tapi time k.jue ada, kitorg plak blk KB..last sekali time balik ke Kuantan after cuti raya, ajak mr hubby lalu bandar K.Terengganu so blhla singgah jmpa Balqis sebentar....

So, bertemulah kami dua family di Masjid Terapung sebelum kami meneruskan perjalana ke Kuantan. InsyaAllah lepas ni boleh jmpa lg...Free2 bolehla melwat kami di sini ;)



Wednesday, October 27, 2010

Urutan Pada Bayi

Semalam selepas terbaca petikan di sebuah majalah yang umi beli, baru umi perasan lamanya umi tak lakukan urutan pada hasif. Dulu memang menjadi amalan umi mengurut seluruh badan hasif selepas mandi 2x sehari menggunakan Johnson's Baby Oil. Tapi entah mengapa, rutin yang sekian lama menjadi amalan umi ditinggalkan begitu saja. Teruknya umi ni kan hasif. Maafkan umi.

Berdasarkan kajian di Touch Reserach Institute, University of Miami School of Medicine, urutan bayi setiap hari boleh meningkatkan pembentukan tulang sehingga 15 %. Urutan setiap hari telah terbukti membantu pembesaran fizikal bayi, membina keyakianan diri dan mengeratkan kasih sayang antara ibu dan bayi.

Jadi, semoga menjadi peringatan buat umi untuk kembali melakukan urutan pada hasif. Walaupun mungkin tak mampu melakukan 2x sehari seperti sebelum ini tapi sekurang-kurangnya sekali sebelum tidur rasanya dah cukup ok. InsyaAllah.


Sunday, October 24, 2010

Fisioterapi

Khamis lepas, selepas umi settlekan urusan umi di court kejap, umi pulang ke ofis sebentar..kemudian pulang menjemput hasif di rumah pengasuh... abi xdpt ikut ke hospital ..ada appointment ngn students yang nk buat presentation next week..kalu ada abi xde la umi kena pulang jemput hasif...just tunggu kt hospital. xpelah..abi ada hal..nk wak camana..umi kena lah jd isteri yang memahami & supportive..ececeh..Appointment pukul 11pagi..umi & hasif sampai kurang lebih kul 11...ramainya orang..selesai mendaftar, seorang akak dengan suaminya duk mengusha Hasif, patutla tersenyum-senyum dia...beberapa soalan diajukan kepada umi mengenai perkembangan Hasif...kulihat bayi dipangkuan akak itu, yang berusia 2bulan..sama keadaannya dengan Hasif, patutlah keduanya kelihatan 'berminat' melihat Hasif. Umi menceritakan sedikit sebanyak perihal Hasif yang umi rasa secara tidak langsung dapat menjadi perangsang kepada pasangan itu untuk sama-sama membesarkan anak istimewa kami.

Kemudian Hasif di sapa seorang lagi akak...sambil memaklumkan dia juga mempunyai seorang adik yang istimewa seperti Hasif. Sudah berusia 18tahun dan boleh mengurus diri sendiri. Alhamdulillah. Umi kemudian membawa Hasif ke bahagian Fisioterapi sementara menunggu giliran. Temujanji sudah ditetapkan jam 1130, jadi umi tidak menunggu lama..selepas mendaftar, umi terus dibawa ke bilik yang disediakan. Selepas bertanyakan perkembangan terkini Hasif, alat-alat bantuan dikeluarkan untuk digunakan. Namum Hasif berada dalam mood yang kurang baik..mungkin mengantuk memandangkan waktu umi jemput tadi , Hasif sedang tidur dan terjaga sebaik umi meletakkan Hasif ke carseatnya.

Hasif kelihatan sedikit agresif, biasanya dia tidak begitu...pastinya mengantuk.Menurut therapist, Hasif harus dilatih untuk menerima arahan...tidak boleh dibiasakan mengikut kehendak sendiri..InsyaAllah umi akan cuba mendisiplinkan Hasif sedikit. Di rumah, umi ada jga melatih Hasif untuk sedikit berdikari...Sbagai contoh, kalau umi buat susu untuk Hasif, umi akan letak botol susu agak berjauhan dan meminta Hasif untuk mengambilnya. Alhamdulillah, hasif memahami dan boleh mendapatkannya sendiri. Kalau diminta baring, dia akan segera mendapatkan bantal dan merebahkan kepala..begitu juga di rumah pengasuh. Walaupun tidak banyak, sekurang-kurangnya ada sedikit. Tapi umi tidak boleh berpuas ati dengan itu, umi tahu umi harus sentiasa melatih hasif...Bak kata therapist, anak-anak ini harus sentiasa di stimulate...dan pencapaian mereka bergantung kepada stimulation yang diberikan oleh parents.


 
Menurut thrapist itu lagi, untuk melatih hasif mengimbangi badan...digalakkan untuk berdiri di atas katil..atau di atas pasir. Jadi semalam sebelum tidur umi dan abi sama-sama melatih hasif di atas katil...mula-mula dengan bantuan umi & abi...kemudian hasif berdiri sendiri...melangkah 2-3 langkah sebelum jatuh. Aktiviti itu berterusan diiringan gelak ketawa hasif....suka sekali dia..InsyaAllah umi & abi akan meluangkan masa untuk hari-hari seterusnya melakukan aktiviti tersebut sampai hasif bisa berjalan.

Selesai sesi fisioterapi pada jam 1230, umi ke bahagian pakar kanak-kanak...orang sudah tidak terlalu ramai. Menunggu sebentar, tiba giliran hasif berjumpa doktor. Selepas diperiksa, doktor memaklumkan hasif berada dalam keadaan baik ..alhamdulillah...temujanji ditetapkan 6 bulan nnti. Selepas selesai urusan di situ, umi pulang menghantar hasif di rumah pengasuh sebelum pulang semula ke pejabat dan tiba tepat jam 2 petang.. 

Tuesday, October 19, 2010

Message Dari Kak Netty

Sampai di pejabat, umi buka facebok...terdapat satu message dari mb netty...kakak yang sudah ku anggap seperti kakakku sendiri....mb netty masih di nihon, menemani suami tersayang menghabiskan PhD sebelum pulang ke Indonesia nanti...

Mb Netty, izinkan saya meletakkan message Mb Netty di sni...untuk tatapan saya waktu rindu sama  mb netty dan nisa..saya juga menangis waktu membaca message mb netty...terharu dengan doa yang dikirim dari mb netty buat kami..Moga mb netty dan keluarga dilindungi Allah selalu....amin..salam sayang buat mb nety & keluarga dari kami di sni...bilang ke nisa, tante, harith & hasif rindu sekali sama nisa...

Hiks..hiks..hiks.. menangis Kak netty membaca blog mu,Adikku.. kenapa begitu cepat kita berpisah ya?.. sementara tali persaudaraan kita begitu erat.. Semoga Alloh menyatukan kita kembali,amin.. rindu sekali lihat foto2 Harith dan hasif..

Nisa menangis sambil memandang foto2 Hasif.. " mama.. Adek rindu sama Adek Hasif.." begitu kata Nisa. sy bilang ke Nisa, "kalau adek rindu berdoa kepada Alloh,pasti adek jumpa sama adek Hasif didalam mimpi".

Farina,adikku.. Doa ku yang terbaik untukmu dunia dan akhirat.. jadilah seorang ibu dan istri yang patuh pada suami dan mincintai anak2 dari suami mu.. tidak ada yayng sempurna didunia ini..    Sempurna hanya milik Alloh swt..

Farina,adikku.. berbahagialah kamu,karena kamu sudah ditunjuk dan dipercaya oleh Alloh menjadi seorang ibu untuk merawat Hasif dan Alloh sudah menjanjikan Surganya jika kamu merawatnya dengan penuh kasih sayang...saya percaya Alloh tidak salah memilih seorang Farina untuk ibu bagi Hasif dan Harith..

Rindu & Sayangku untuk mu... ^_^

Sunday, October 17, 2010

Ke Swimming Pool

Semalam, umi dan abi sepakat nak bwa Harithasif pergi swimming pool kat Inderasempurna Resort berdekatan rumah kami. Lama dah rancangan ini terggendala, ahamdulillah tercapai juga akhirnya. Sampai-sampai saja, terus Harith masuk ke pool..adik Hasif pula tidur dipangkuan umi. Seketika membiarkan adik melelapkan mata, umi kejutkan adik memberitahu abangnya menanti untuk mandi bersama.Akhirnya adik membukakan mata...melihat air kolam, terus hilang ngantuknya..hehe. Bertemankan umi, adik masuk ke kolam mendapatkan abang Harith.. Sangat suka kedua beradik itu bermain air hingga menangis-nangis keduanya saat mau pulang...Nanti kita pergi lagi ya sayang..





Sambutan Raya

Minggu lepas penghuni taman perumahan telah bergotong-royong mengadakan sambutan hari raya...sedikit gambar yang sempat dirakamkan....



asyiknya Harith makan..

hai, nma saya Hasif



Best minum air cuaca panas camni
  
umi,ok x adik senyum camni?

mulut kena tutup ke umi?

camni ok tak?

camnipun comel kan?hehe