Tuesday, November 1, 2011

Cerita Weekend & Accident depan mata....

Assalamualaikum...semoga kita semua sentiasa dalam rahmat Allah selalu...

Ini kisah ujung minggu lalu,kami sekeluarga hanya spend masa di rumah memandangkan minggu sebelum nya kami dah balik kampung...saja nak main2 ngn harith hasif...pagi2 saya bangun siapkan sarapan..rasa suka sangat duduk umah sekarang ni,walaupun jauh dah bandar...dan jauh dari kedai2 makan, tapi oklah seronok dan bersemangat nak masak sekarang berbanding time tinggal kat kuantan dlu...*harap-harap berkekalan semangat ni*

Hari sabtu tenghari, saya pujuk anak2 tidur kalau nak ke pasar malam petang tu....pukul 4 lebih,saya tertidur ngn harith, hasif sibuk duk main kete mainan dia...tiba2 terdengar abi menjerit...rupa2 hasif berjaya panjat meja makan dan terpatahkan spek baru abi yang tak sampai sebulan lagi....hasif cuba nak pakai tapi sebab tak pandai nak buka, maka patahlah ia...memang sedih sangat abi time tu,umi pun tumpang sedih...bukan senang umi nak pujuk abi suh wat spek baru....lama abi pakai spek lama...mujur ada kedai spek yang buat sale dekat ngn ofis lama umi,tu yang terbuka hati abi nak beli spek baru...tak sampai sebulan dah patah...nak buat macamana benda nak jadi...abi cuba nak smbung balik dan umi terus ambil hasif,tidurkan...

Pukul 5 lebih, umi ajak harith ke pasar malam...kira-kira 20min juga dari rumah...tak nak kejutkan hasif sebab baru je tidur...so kami pergi berdua je..selesai membeli kami pulang. Dalam kereta, sembang2 dengan harith...saya pesan harith besar2 nanti ke sekolah,kena pandai2 cari kawan...nanti ada yang baik,ada yang nakal...harith nak kawan yang macamana? tnya saya...'nak kawan yang baik'..jawab harith*standard jawapan budak-budak* tapi harapnya harith ingat sampai bila-bila lah jawapan harith tu..

Kami melalui sebuah surau...kedengaran azan maghrib dilaungkan time tu.."umi,napa umi tak berhenti solat? berentilah umi"kata harith....'kita balik dululah...solat kat umah..kena balik cepat sebab nanti adik nangis', saya jawab. "hari tu umi ngan abi berhenti solat kat masjid"tanya harith tak puas hati. 'aritu, abi ada, adik hasif ada...ni abi ngn adik kat umah, kita solat kat umah', jawab saya lagi. Saya sambung balik sembang-sembang ngan harith.

Tiba di selekoh sebelum pintu masuk ump,ada kawasan lapang...time tu saya lihat kira-kira 20-30 buah motor berkumpul kat kawasan lapang tu...dalam hati saya terdetik, apalah dibuat budak-budak remaja ni waktu maghrib macam tu..di depan kete kami, ada dua motor...sengaja saya jarakkan sedikir, kurang 500m jaraknya...kemudian ada 2,3 motor dari arah depan melalui jalan kami...mungkin nak masuk ke kawasan budak-budak berkumpul. Tiba -tiba motor mereka berlanggar, penunggangnya melambung, serpihan motor hampir2 terkena kereta kami...kejadian betul-betul depan mata saya...terus saya masuk ke lorong sebelah, mujurlah kereta di hadapan sudah memberhentikan kereta...kalau tak, mmg kami pun mungkin terlibat kemalangan juga...'mengucap'panjang saya, menyebut namaNya...sampai tiba di rumah menceritakan kepada abi...terus saya solat maghrib, panjat syukur kepadaNya yang melindungi kami berdua...Esoknya (kelmarin),abi call bagitau saya dia tanya pada pakcik jaga tentang kejadian tu, dimaklumkan budak yang accident tu meninggal dunia dan sorang lagi di hopital 50%-50%...Alhamdulillah Allah kerna panjangkan umur kami...Ya Allah, kau lindungilah kami selalu, jauhkan kami, anak-anak kami, saudara seislam kami daripada perkara yang tidak diingini..

1 comment:

  1. Isshh..mesti seriau kan wan tengok accident depan mata. Syukurlah wan ngan harith tak terlibat sekali...

    * perangai encik abi sama je ngan encik somi akak..Bertahun2 pakai spek yg sama.. :D

    ReplyDelete