Monday, December 19, 2011

360 Darjah

Assalamualaikum..smoga kita semua dalam limpah Allah hendaknya...

Cuaca yang agak mendung...Hari Isnin macam biasa hari untuk panaskan enjin untuk bekerja 5 hari sebelum bercuti hujung minggu..

Pagi tadi pukul 620 bangun solat subuh,tetiba rasa lama dah tak mengaji...betul lah kata orang, perkara paling susah buat orang yang berilmu (walaupun saya bukan banyak sgt ilmu di dada) ialah untuk beramal...dan perkara yang paling susah untuk orang yang beramal ialah untuk beristiqamah...terus tadi, saya capai Al-Mathurat untuk dibaca...dalamnya ada bacaan surah al-baqarah...teringat tentang kebaikan surah al-baqarah yang jika dibaca dalam rumah, boleh menjauhkan dari ganggunan syaitan....gangguan syaitan datang dalam bermacam bentuk...tujuannya untuk membolak-balikkan hati kita dan memecah belahkan hubungan sesama kita..smoga Allah menjauhkan kita semua dari godaan syaitan dan semoga kita sentiasa mendekatkan diri kepadaNYA.

Sesudah tu, saya ke dapur untuk menyediakan sarapan...Harith dan Hasif akan bersarapan di taska..Maka saya cuma sediakan nasi goreng untuk bento (bekal) abi...sempat juga tadi gorang cucur jagung sekali, lebihan adunan goreng semalam.. Semalam, buat cucur dengan dibantu oleh harith...Pukul 8, saya kejutkan hasif,panggil harith langsung tak sedar. Hasif ni sungguh mudah nak kejut mandi...angkat je berdiri, mata terkebil-kebil tahan mengantuk...bawa ke bilik mandi terus segar...Sudah tu, abi yang pakaikan baju..Harith plak masih tak bangun2...mmg macam tu lah hari-hari..Bangun tu nangis-nangis dulu...nak mandi pun nak kena dengan umi, nak pakaikan baju lagi...nak hantar ke taska pun umi...taska mmg dalam kawasan ump, cuma makan masa dalam 10-15 min juga sebab kena buat U-turn beberapa kali...

Time turun rumah dah pukul 835...kete dah gerak sikit, teringat abi minta hantar kasut untuk jahit, turun kereta masuk umah balik...sampai di taska dah dekat pukul 9...bergegas sambung perjalanan ke ofis plak...sampai dekat selekoh, saya tekan break sedikit sambil membelok...tiba-tiba kereta berpusing 360 darjah, saya tekan break slow2...masih lagi belum berhenti...berpusing lagi 360..hanya beristighfar panjang...Mujurlah tak ada kereta depan belakang...Syukur Alhamdulillah Allah masih lindungi saya dan panjangkan umur saya.

Kira-kira 3 bulan saya lalu jalan yang sama untuk ke tempat kerja, ni kejadian pertama seumpama itu..dan kira setahun setengah berulang alik dengan kereta yang sama ke tempat kerja, tak pernah lagi kereta saya berpusing sebegitu. Ada bisikan di telinga, mengapa hari ini kejadian tak diingini berlaku walaupun saya sempat membaca ayat-ayat suci di permulaan hari...namum saya tepis bisikan itu dan yakin bahawa Allah masih lagi sayangkan saya dan mungkin sebab saya sempat menyebut khalimah Nya, Allah lindungi saya daripada sebarang kecederaan dan jauhi daripada perkara yang lebih teruk terjadi. Syukur Alhamdulillah....

Teringat plak, baru minggu lepas kereta saya hampir2 masuk lubang tepi jalan time nak pusing masuk simpang...langsung tak perasan....tayar duduk tengah2 blok jalan..terpaksa kena angkat kereta...mujur takde apa-apa kerosakan...rasa trauma tu pun tak habis lagi dah ada kejadian baru....fobia plak rasa..Apapun,moga Allah lindungi kita semua...amin

2 comments:

  1. wan,kisah mu ni ngingatkn aku psal kereta ksygn aku..:(,..mcm2 jadi..penah kena pecah cermin,brek lgsung xmkan..hmpir lnggar mat bangla..kena langgar ngan lorila...mcm2la..bestnya 1 after another,..cuaknyala rasa..tp on top of evrythng syukur sgt2 xpnh injured..smoga kita slama2nya dijauhkan dr apajgk kmlngan jiwa...:))aminnn:))

    ReplyDelete
  2. yeke mie..ish,lama nya xjmpe mung,agaknya klu kite jmpa, satu mlm tu xhbs nk story2...tula,aku skrg ni fobia sikit nk drive,sb bru je lg brlaku...smoga kita smua dilindungiNya slalu, amin ;)

    ReplyDelete