Saturday, October 16, 2010

Hasif and the public...

Memang sejak habis pantang lagi, umi selalu dedahkan Hasif ke public...ke mana saje umi pergi umi akan bawa Hasif...tujuan umi cuma satu iaitu untuk menanam keyakinan diri yang tinggi dalam diri Hasif kerna umi percaya anak istimewa yang tidak didedahkan dengan orang ramai hanya akan membuatkan anak tersebut diselubungi rasa malu untuk berinteraksi, berkomunikasi sekaligus membuatkan mereka mempunyai keyakinan diri yang rendah. Itu hanya teori umi, tapi umi yakin sedikit sebanyak ada benarnya. Malu?..tidak ada langsung perasaan itu dalam diri umi trhadap Hasif, bahkan umi bangga berpeluang dan terpilih olehNYA menjadi umi kepada seorang anak istimewa.

Kalau di nihon dlu, memang umi selalu bawa Hasif dan Harith ke rumah jiran-jiran terutama bila abi pergi bermain futsal pada hari jumaat malam...dan ke usrah pada sabtu malam. Waktu itulah umi ambil peluang ke rumah mbak netty dan mbak seiko...rakan indonesia waktu di sna. Kadang-kadang ada juga umi ikut abi ke gelanggang futsal tapi biasanya tidak kerna agak terhad kawasan jadi agak terbatas untuk membiarkan Harith & Hasif bermain. Jadi lebih elok rasanya umi tinggal di rumah, bertemu teman-teman berdekatan.

Waktu di sna, Harith umi hantar ke sekolah..pagi-pagi umi akan exercise, menghantar Harith dengan basikal pada pukul 830-900 pagi. Sempatlah abi bersiap-siap ke lab sambil menemani Hasif di rumah. Pada petangnya, Harith dijemput jam 430 petang. Biasanya abi belum pulang ke rumah dan kebetulan pula ada keluarga Arab bersebelahan dengan rumah kami menawarkan diri menjaga Hasif..jadi sewaktu umi menjemput Harith di sekolah, Hasif akan bermain dengan anak-anak keluarga tersebut. Alhamdulillah Hasif tidak banyak kerenah dan mudah mesra dengan orang yang baru dikenali.

Kemudian, umi mula rapat dengan mbak netty..isteri pak ilyas yang baru datang dari Indonesia. Memang sering umi ke rumahnya dengan Hasif..anak mbak nety yang bongsu yang berusia 7tahun, Nisa suka sekali bermain dengan Hasif. Kalau lama umi tak ke sana, pasti kak nisa akan minta untuk datang ke rumah bermain dengan adik Hasif. Rindu katanya...hihi..sampai diminta dari umi sehelai baju adik Hasif untuk dicium, katanya bau Hasif wangi sekali. Nisa selalu cakap kat umi, tante, tante...bau adik Hasif wangi...sampai ke atas..ke rumah nisa boleh bau...Umi cakap, benar ke nisa?Kok sampai ke atas. Adik Hasif tak wangi...yang wangi itu tante..hehe. Nisa balas, tidak tante, yang wangi itu adik Hasif, nisa tahu bau nya gemana...Lucu mengingatkannya, tapi mbak netty bagitau umi, baju adik Hasif dicium2 nisa..bahkan marah bilamana mamanya minta baju itu di cuci...
Ahh, melalut-lalut umi cerita...mungkin terlalu rindu pada mbak netty yang sudah umi anggap seperti kakak sendiri.


Selepas pulang ke sni juga, umi & abi selalu bawa Hasif bersama-sama Harith ke mana saja kami pergi...ke pasar, shopping mall, pantai, majlis dll. Pernah waktu pulang ke kampung, mama umi menyarankan Hasif ditinggal di rumah untuk membolehkan kami berbelanja dengan selesa..pulang saja di rumah adik Hasif merajuk...marah ditinggalkan..memang umi diselubingi rasa bersalah..selepas kejadian itu, sesusah manapun keadaannya..umi dan abi takkan tinggalkan adik lagi.

No comments:

Post a Comment